De nye intelligente tachografer er på vej – men først: ‘overgangs-tachografer’
Fra den 21. august 2023 og fremefter skal alle ny-indregistrerede køretøjer installeres med en ny intelligent tachograf – generation 2 (SMT2). De nye intelligente tachografer vil inkludere en GNSS-tracker, som automatisk registrerer grænseovergangene og giver mulighed for videregivelse af oplysninger til kontrolmyndighederne i realtid. Ydermere vil SMT2 også have bedre sikkerhed mod GNSS jamming og spoofing angreb ved at bruge Open Service Navigation Message Authentication (OSNMA) fra Galileo.
SMT2 vil registrere køretøjets position under lastning og losning og de vil blive brugt til at håndhæve cabotage- og udstationeringsreglerne.
Der var dog tekniske og juridiske usikkerheder på grund af forsinkelsen af satellitsignalerne, som blev brugt til at autentificere positionerne, registreret af fartskriveren. Dette er problemet med Galileo-satellitnavigationssystemet med OSNMA-godkendelsen, der er ved at blive implementeret. For at ‘autentificere’ de GNSS-positioner, der er registreret af SMT2-fartskrivere, skal producenterne og virksomhederne bruge OSNMA-tjenesten. Desværre er det ikke muligt at færdiggørre OSNMA-tjenesten til den 21. august 2023. Som følge heraf skal alle nyindregistrerede køretøjer installeres med overgangstachografer.
Selvom OSNMA tjenesten er ikke tilgængeligt endnu, forventes det, at færdiggørelsen vil finde sted ved udgangen af 2023. Derfor vil de nye fartskrivere være i stand til at bruge denne autentificeringstjeneste tidligst i april 2024.
For at sikre, at fartskriverne godkendes og betjenes ensartet før og efter OSNMA lanceres, har Europa-Kommissionen udformet overgangsforanstaltninger for at holde trit med tidsplanen for udskiftning af fartskriverne. En overgangstachograf vil ikke kræve godkendelse, før OSNMA er tilgængelig, så hver grænseovergang vil blive markeret som “godkendt”. Ifølge Europa-Kommissionen vil overgangstachografdata være fuldt pålidelige og have det samme juridiske værdi som alle andre fartskriverdata. Disse data vil blive anerkendt af kontrolmyndighederne (på trods af fraværet af formel autentificering). For transportøren og chaufføren ændrer sig derfor intet i øjeblikket på grund af forsinkelsen. Efter afslutningen af overgangsperioden skal tachograferne opdateres for at aktivere OSNMA tjenesten.
Opdatering af overgangstachografen
Alle fartskrivere, installeret mellem august 2023 og april 2024, kræver ikke udskiftning, men kun autoriserede serviceudbydere vil være i stand til at opdatere systemet i tachografen. Virksomheder, som ejer overgangstachografer, vil have tid til at gøre denne opdatering indtil den 31. marts 2026. Det er hensigtsmæssigt, at softwareopdateringen finder sted senest ved den første kalibrering af køretøjsenheden efter afslutningen af overgangsperioden. Prisen for denne opdatering er endnu ikke klarlagt.
Tidsplan for udskiftning af tachograferne:
Nyindregistrerede køretøjer med intelligent tachograf generation 2
Fra 21. august 2023
Eftermontering af analoge og digitale tachografer af første generation (ikke intelligente)
Senest den 31. december 2024
Senest den 19. august 2025
Opdatering af overgangstachografer for at få OSNMA tjenesten
Indtil den 31. marts 2026
Seneste version af intelligent tachograf generation 2 kræves i alle køretøjer mellem 2,5 og 3,5 tons
Senest den 1. juli 2026
Læs mere om tachograferne her