Vinteren og det kolde vejr nærmer sig med hastige skridt,
og den første nattefrost har allerede meldt sin ankomst.
Derfor er det tid til at være opmærksom på en række forhold omkring vinterkørsel.
Vi har samlet de 5 vigtigste råd til hensynsfuld vognkørsel herunder:
1. Man bør kontrollere om der er nok mønster på vognens hjul. Dette gælder specielt træk-hjul og styrende hjul.
Mønsterdybden bør være mindst 5 mm på både styrende og trækkende hjul.
2. Man bør udstyre lastvognen med en skovl, som chaufføren kan anvende i vanskelige situationer.
Man bør også sørge for at læsset er korrekt fordelt, så der kan opnås god friktion på driv- og styrehjulene.
ABS/EBS-anlæg og lignende systemer bør være aktive.
3. Man skal så vidt muligt fjerne al is og sne fra køretøjets tag inden kørsel.
Det er chaufføren ansvar, hvis der falder is eller sne ned, som skader andre trafikanter.
Der findes ca. 25 offentlige snebroer rundt i hele landet, hvor man gratis kan fjerne is og sne fra køretøjets tag, uden risiko for at falde ned.
Find den nærmeste snebro her: www.snebroer.dk
4. Det er vigtigt, at chaufføren er klædt på til det kolde vintervejr med varmt tøj. Vigtigst er varmt fodtøj, der sørger for, at man står godt fast på is og sne.
5. Inden kørsel i andre lande med frost og sne, er det en god ide at tjekke det pågældende lands krav til vinterdæk. I kan se landenes vinterdæk’s regler her.
God tur 🙂
/Tachografservice{:}{:de}Vinteren og det kolde vejr nærmer sig med hastige skridt,
og den første nattefrost har allerede meldt sin ankomst.
Derfor er det tid til at være opmærksom på en række forhold omkring vinterkørsel.
Vi har samlet de 5 vigtigste råd til hensynsfuld vognkørsel herunder:
1. Man bør kontrollere om der er nok mønster på vognens hjul. Dette gælder specielt træk-hjul og styrende hjul.
Mønsterdybden bør være mindst 5 mm på både styrende og trækkende hjul.
2. Man bør udstyre lastvognen med en skovl, som chaufføren kan anvende i vanskelige situationer.
Man bør også sørge for at læsset er korrekt fordelt, så der kan opnås god friktion på driv- og styrehjulene.
ABS/EBS-anlæg og lignende systemer bør være aktive.
3. Man skal så vidt muligt fjerne al is og sne fra køretøjets tag inden kørsel.
Det er chaufføren ansvar, hvis der falder is eller sne ned, som skader andre trafikanter.
Der findes ca. 25 offentlige snebroer rundt i hele landet, hvor man gratis kan fjerne is og sne fra køretøjets tag, uden risiko for at falde ned.
Find den nærmeste snebro her: www.snebroer.dk
4. Det er vigtigt, at chaufføren er klædt på til det kolde vintervejr med varmt tøj. Vigtigst er varmt fodtøj, der sørger for, at man står godt fast på is og sne.
5. Inden kørsel i andre lande med frost og sne, er det en god ide at tjekke det pågældende lands krav til vinterdæk. I kan se landenes vinterdæk’s regler her.
God tur 🙂
/Tachografservice{:}