Undtagelser til køre- & hviletidsreglerne
KONTAKT OS FOR ET UFORPLIGTENDE TILBUD
Køre- & hviletids-undtagelser
Når man skal finde ud af om kørsel i et bestemt køretøj er underlagt køre- & hviletidsreglerne, er de vigtigste spørgsmål følgende:
– Hvor meget vejer køretøjet? (Samlet totalvægt)
– Køres der mere end 100 km væk fra virksomhedens adresse? (evt. kun nogle gange)
– Er køretøjet special-opbygget til et formål?
(og kan det medbringe gods på fremmed regning)?
Kørsel som ikke er underlagt køre- & hviletidsregler:
Hvis køretøjet vejer mindre end 3500 kg.:
– Kørsel er kun underlagt, hvis køretøjet kan rumme mere end 9 personer.
– Kørsel er kun underlagt, hvis der påsættes trailer, sættevogn eller påhængsvogn.
Hvis køretøjet vejer imellem 3500 – 7500 kg:
Hvis man holder sig indenfor en radius af 100 km fra virksomhedens adresse, er man ikke underlagt køre- & hviletidsreglerne hvis:
- Det drejer sig om transport af materialer, udstyr eller maskiner, som chaufføren skal bruge i sit erhverv/ved sin destination.
Det kræver at det er CHAUFFØREN, som skal bruge udstyret og at han ikke har kørsel/transport, som hans primær opgave.
- Køretøjets højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km/t.
- Det drejer sig om køretøjer i tjeneste, som fx:
– Forsvaret, politiet, brandvæsenet, nødhjælp, rednings-operationer, lægebiler og vejhjælp. - Det drejer sig om køretøjer, som prøvekøres i forbindelse med:
– Udvikling, reparation, vedligeholdelse og nye ikke ibrugtagne køretøjer. - Det drejer sig om ikke-erhvervsmæssig varetransport
(dvs. ikke på fremmed regning) - Det drejer sig om køretøjer, som har veteranbilstatus.
- Der er tale om rutekørsel (med personer), såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km.
- Man kører udelukkende privat i køretøjet og hvis køretøjet er indregistreret privat.
Hvis køretøjet vejer over 7500 kg:
Med en vægt over 7500 kg er stort set alle køretøjer underlagt køre- & hviletidsreglerne, undtagen ved ét forhold:
- Specielkøretøjer, som er permanent indrettet til andre formål end gods og personbefordring.
Et specielkøretøj må ikke kunne medbringe gods under kørsel.
Ex special-opbygget værksted, mobilt vaskeri etc.
Kørsel som både er underlagt og undtaget køre- & hviletidsregler:
Hvis man har blandet kørsel i sit køretøj, hvor man både har kørsel, som er underlagt køre- & hviletidsreglerne og kørsel, som ikke er underlagt reglerne gælder følgende:
Man skal sætte sin tachograf over på OUT, når man starter sin kørsel, som er undtaget reglerne.
Når man starter en kørsel, som er underlagt reglerne, skal tachografen sættes tilbage på almindelig kørsel.
Se hvordan man betjener tachografen ved OUT kørsel her
Det er ikke nødvendigt at have sit førerkort i tachografen, når man kører OUT (undtaget kørsel), men vi anbefaler det af flere grunde:
- Hvis man ikke har førerkort i tachografen, vil man ikke kunne se hvilke chauffører, som har kørt i køretøjet i perioden.
- Færdselsstyrelsen kan ved indkaldelse bede om både dokumentation for undtaget kørsel, samt bede om navnet på dén chauffør, som har foretaget kørslen.
- Hvis man ved nogle kørsler ikke er underlagt reglerne grundet 100 km zonen, skal man stadig benytte og betjene tachografen, og huske at sætte den på OUT.
Hvis man derefter starter en kørsel, som man ved vil overgå de 100 km, skal man starte almindelig kørsel ved start og ikke først, når de 100 km er nået.
OBS: Selvom køretøjet måske kun har underlagt kørsel én gang om året, skal man stadig aflæse tachografen hver 60. dag.
Man er underlagt når blot én af de følgende tre kriterier er gældende:
- Når den tilladte totalvægt på køretøjet (inkl. påhængsvogn/trailer/sættevogn) overstiger 3500 kg. (GODS)
- Når køretøjet er konstrueret til at kunne rumme mere end 9 personer inklusiv føreren. (PERSONBEFORDRING)
- Når man kører mere end 100 km væk fra virksomhedens adresse.
Hvis køretøjet vejer mindre end 3500 kg. gælder følgende:
Man er kun underlagt, når køretøjet kan rumme mere end 9 personer (punkt 2. herover).
Ellers er man ikke underlagt køre- & hviletidsreglerne. (Også selvom man kører mere end 100 km væk fra virksomhedens adresse)
Hvis køretøjet vejer imellem 3500 – 7500 kg gælder følgende:
(Artikel 3)
Hvis man holder sig indenfor en radius af 100 km fra virksomhedens adresse, er man ikke underlagt køre- & hviletidsreglerne hvis:
- Det drejer sig om transport af materialer, udstyr eller maskiner, som chaufføren skal bruge i sit erhverv/ved sin destination.
Det kræver at det er CHAUFFØREN, som skal bruge udstyret og at han ikke har kørsel/transport, som hans primær opgave. (Litra aa, EU undtagelse)
- Køretøjets højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km/t. (Litra b, EU undtagelse)
- Det drejer sig om køretøjer i tjeneste, som fx:
– Forsvaret, politiet, brandvæsenet, nødhjælp, rednings-operationer, lægebiler og vejhjælp. (Litra c, EU undtagelse)
- Det drejer sig om køretøjer, som prøvekøres i forbindelse med:
– Udvikling, reparation, vedligeholdelse og nye ikke ibrugtagne køretøjer. (Litra g, EU undtagelse)
- Det drejer sig om ikke-erhvervsmæssig varetransport.
(dvs. ikke på fremmed regning)
(Litra h, EU undtagelse)
- Det drejer sig om køretøjer, som har veteranbilstatus. (Litra i, EU undtagelse)
- Der er tale om rutekørsel (med personer), såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km. (litra a, EU undtagelse)
- Man kører udelukkende privat i køretøjet og hvis køretøjet er indregistreret privat.
Hvis køretøjet vejer over 7500 kg.
Ved denne vægt er stort set alle køretøjer underlagt køre- & hviletidsreglerne, undtagen ved et forhold:
- Specielkøretøjer, som er permanent indrettet til andre formål end gods og personbefordring.
Et specielkøretøj må ikke kunne medbringe gods under kørsel.Ex special-opbygget værksted, mobilt vaskeri etc.
Blandet kørsel:
Hvis man har blandet kørsel i sit køretøj, hvor man både har kørsel underlagt reglerne og kørsel, som ikke er underlagt reglerne gælder følgende:
Man skal sætte sin tachograf over på OUT, når man starter sin kørsel, som er undtaget for reglerne.
Når man starter en kørsel, som er underlagt reglerne, skal tachografen sættes tilbage på almindelig kørsel.
Se hvordan man betjener tachografen ved OUT kørsel her:
Det er ikke nødvendigt, at have sit førerkort i tachografen, når man kører OUT (undtaget kørsel), men vi anbefaler det af flere grunde:
- Hvis man ikke har førerkort i tachografen, vil man ikke kunne se hvilke chauffører, som har kørt i køretøjet i perioden.
- Færdselsstyrelsen kan ved indkaldelse bede om både dokumentation for undtaget kørsel, samt bede om navnet på dén chauffør, som har foretaget kørslen.
- Hvis man ved nogle kørsler ikke er underlagt reglerne grundet 100 km zonen, skal man stadig benytte og betjene tachografen, og huske at sætte den på OUT.
- Hvis man derefter starter en kørsel, som man ved vil overgå de 100 km, skal man starte almindelig kørsel ved start og ikke først, når de 100 km er nået.
OBS: Selvom køretøjet måske kun har underlagt kørsel én gang om året, skal man stadig aflæse tachografen hver 60. dag.