Tachograf
KONTAKT OS FOR ET UFORPLIGTENDE TILBUD
Altid det nyeste på markedet
Vi sælger to slags tachografer (takografer), som er fra de to førende fabrikanter – VDO og Stoneridge.
Vi har 2-3 dages levering og sender gerne direkte til værkstedet eller til den kørende montør, som skal montere den intelligente fartskriver.
Har I brug for, at vi hjælper med at finde en montør/mekaniker, så kan vi også sagtens være behjælpelig med det.
Vi samarbejder både med ud-kørende montører og værksteder over hele landet.
Alle nye tachografer kan tilkobles automatisk download boks.
Eftermontering af tachograf
Har I brug for at få eftermonteret en tachograf / takograf?
Alle eftermonteringer af tachografer efter den 21. august 2023, skal foregår med en G2V2 tachograf, det vil sige en Smart Tachograf version 2.
Vi samarbejder med de bedste fagfolk på området, som er autoriseret til at klare hvilken som helst monterings-opgave i forbindelse med eftermontering af tachografer og download-bokse. Hvis I ønsker en pris på en eftermontering, skal vi blot bruge køretøjets registreringsnummer.
– Så kan vi have en pris til jer indenfor 24 timer.
Ring til os på tlf. nr. 70 222 337 og hør nærmere.
Udskiftning af tachograf ifølge tachograffordningen
I den europæiske tachograf-forordning er der opstillet en tidslinje for hvornår ældre analog og digitale tachografer skal udskiftes.
Alle ny-registrerede tunge køretøjer skal efter den
21. august 2023 have installeret en G2V2 tachograf. Dette er en smart tachograf, generation 2, version 2, også kaldet intelligent tachograf.
Det samme gælder køretøjer fx varevogne, som aldrig har haft en tachograf installeret – de skal også have installeret en G2Vs tachograf.
Hvis man kører international kørsel skal de analoge tachografer (skive-biler, diagramark) og digitale tachografer (som ikke er smart tachografer) være skiftet til G2V2 tachografer inden
31. december 2024.
De digitale tachografer er isat i køretøjer fra før 15. juni 2019.
Hvis man kører international kørsel efter den
19. august 2025, skal alle tachografer fra før 21. august 2023, det vil sige alle andre slags tachografer end G2V2 intelligente tachografer være udskiftet.
I 2026 vil varevogne ned til 2000 kg også være omfattet af køre- & hviletidsreglerne, hvis de kører international kørsel. Derfor skal alle varevogne, som kører over den danske grænse, være udstyret med en G2V2 tachograf pr.
1. juli 2026
Hvis man ikke kører international kørsel, kan man fortsat køre med den tachograf, som køretøjet er udstyret med.
Læs mere om de nye tachografer her
Papirsruller til tachografen
Ring og bestil på tlf. nr. 82 829 360 eller på mail: info@tachografservice.dk
Vi anbefaler derfor, at man altid har én ekstra rulle liggende i køretøjet til udskiftning.
Brugermanualer til tachografer
FAQ: Tachograf
En tachograf er en enhed, der anvendes i køretøjer til at registrere og overvåge information om deres aktiviteter og driftstid. Tachografen måler og registrerer køretøjets hastighed, køretid, hvileperioder og pauser, samt brug af motor eller andre funktioner.
Tachografer kan være analoge eller digitale, og de spiller en afgørende rolle i håndhævelsen af love og bestemmelser inden for transportindustrien.
En tachograf er en enhed, der anvendes i køretøjer for at registrere og overvåge køretøjets aktiviteter og førerens arbejdstid. Den mest almindelige type er en digital tachograf, der er tilsluttet køretøjets elektronik. Den registrerer information som køretøjets hastighed, afstande, køretid, hvileperioder og pauser.
Tachografen registrerer automatisk data som hastighed, afstand og køretid, mens køretøjet er i bevægelse. Den digitale enhed fungerer som en pålidelig logbog over køretøjets aktiviteter.
Der er lidt forskel på, hvad en tachograf koster. Det afhænger både af hvilket mærke og hvilken version. De intelligente version 2 tachografer, som skal benyttes til eftermontering er lidt dyrere end version 1 tachografer, som man kan udskifte i køretøjer, der allerede har en tachograf. (hvis de ikke kører international kørsel. Priserne på tachografer ligger mellem 7500-9500 kr.
Føreren skal bruge et førerkort til at aktivere tachografen inden kørsel. Den digitale enhed registrerer automatisk relevante data som hastighed og køretid og fungerer som en logbog over førerens aktiviteter.
For at overholde loven skal føreren regelmæssigt downloade data fra tachografen.
Formålet med en tachograf er at regulere og overvåge chaufførers arbejdstid og sikre, at de overholder lovgivningen om køre- og hviletid.
Tachografen skal kontrolleres til et syn/kalibrering hvert andet år. Denne kontrol er med til at sikre, at tachografen registrerer føreraktiviteter så korrekt som muligt.
Tachografen skal aflæses hver 60. dag i Danmark.
Læs mere om aflæsning af tachograf her
Det er lovpligtigt i Europa at have monteret en tachograf i tunge køretøjer såsom busser og lastbiler. Man skal som udgangspunkt bruge tachograf, når man har et køretøj, som vejer mere end 3,5 tons. Her findes en række undtagelser, som blandt andet gælder for køretøjer imellem 3.5 og 7.5 tons.